De cliëntenvertrouwenspersoon is er voor u, voor u als familielid en/of de vertegenwoordiger.
Home > Cliënten en naasten > Zorg en ondersteuning > Cliëntenvertrouwenspersoon
De cliëntenvertrouwenspersoon is er voor u, voor u als familielid en/of de vertegenwoordiger.
Sinds 1 januari 2020 is de Wet zorg en dwang in werking getreden. In deze wet is geregeld hoe de zorgaanbieder om moet gaan met zorg waar de cliënt en/of zijn vertegenwoordiger het niet mee eens is, oftewel onvrijwillige zorg, terwijl die in de ogen van de zorgaanbieder in het belang van de cliënt noodzakelijk is. De Wet zorg en dwang regelt de voorwaarden waaronder onvrijwillige zorg mag worden toegepast en de rechten van mensen met een verstandelijke beperking of psychogeriatrische aandoening die vrijwillig of onvrijwillig in een zorginstelling of verpleeghuis wonen. De wet kan ook van toepassing zijn op mensen die thuis wonen of in een kleinschalige (particuliere) woonvorm.
In de Wet zorg en dwang zijn de rechten van de cliënten die met onvrijwillige zorg te maken krijgen beter beschermd. Cliënten en/of vertegenwoordigers kunnen, op het moment dat zij hierover onvrede hebben, contact opnemen met een cliëntenvertrouwenspersoon.
Lees in deze folder meer over de Wet zorg en dwang of bekijk de uitleg van Steffie voor meer informatie.
Iedereen die zorg ontvangt op basis van de Wet zorg en dwang kan een beroep doen op een externe cliëntenvertrouwenspersoon. Deze cliëntenvertrouwenspersoon is niet in dienst van Vérian, maar is onafhankelijk beschikbaar in het betreffende werkgebied waar u woonachtig bent.
U kunt als cliënt van Vérian een beroep doen op een externe cliëntenvertrouwenspersoon via Zorgbelang.
De cliëntenvertrouwenspersoon is er voor u, voor u als familielid en/of de vertegenwoordiger. U heeft recht op ondersteuning bij vragen en klachten over onvrijwillige zorg. De cliëntenvertrouwenspersoon luistert naar wat u vertelt, kan u ondersteunen bij het zoeken naar een oplossing of bijvoorbeeld bij het indienen van een klacht.
Zorgbelang is als organisatie door het zorgkantoor aan Vérian gekoppeld. U kunt contact zoeken met een clientvertrouwenspersoon van Zorgbelang via telefoonnummer 088- 9294099 en e-mail cvp@zorgbelangcvp.nl.
Heeft u een vraag, een klacht of een probleem? Neem dan gerust contact op. De cliëntenvertrouwenspersoon is laagdrempelig. Uw vraag is welkom en veilig.
Bent u niet tevreden over de wijze waarop Vérian zorg verleent op basis van de Wet zorg en dwang dan horen wij dat graag. Bespreek uw klacht met uw eerste contactpersoon binnen Vérian. Graag zoeken wij samen met u naar een passende oplossing.
Vindt u dat uw klacht niet voldoende is opgelost, dan kunt u – eventueel met ondersteuning vanuit de cliëntenvertrouwenspersoon – een klacht indienen bij de externe klachtencommissie. Vérian is aangesloten bij de externe klachtencommissie Quasir. Via deze weg kunt u uitsluitend een klacht indienen als het gaat om een klacht met betrekking tot de zorg die wordt verleend vanuit de Wet zorg en dwang.
De contactgegevens van de externe klachtencommissie zijn als volgt:
Klachtencommissie Wzd/Wvggz t.a.v. ambtelijk secretaris
E-mail: klachtencommissie@quasir.nl
Telefoon: 06 – 82 82 23 58
Post: Postbus 1021, 7940 KA Meppel
Het klachtenreglement van Quasir vindt u hier.
Vérian staat voor hoogwaardige kwaliteit. Kwaliteit van zorg voor de cliënt en kwaliteit van en voor de medewerkers. Kwaliteit van zorg is voor ons het voldoen aan de verwachtingen van de cliënt, binnen de doelstellingen van de organisatie. Vérian is zich ervan bewust dat geen cliënt hetzelfde is en wensen en behoeften voor elke cliënt anders kunnen zijn. Dat maakt dat we steeds met de cliënt overleggen wat voor hem of haar belangrijk is. Zorg voor kwaliteit is binnen Vérian ieders zorg.
Vragen? Bel of mail ons. We zullen
u zo spoedig mogelijk te woord staan.